Taktik Terkini Perompak Menggunakan GPS


Admin ada terbaca satu kisah tentang kes rompakan yang berlaku dengan menggunakan taktik yang mungkin tidak terfikir oleh kita semua, hanya dengan menggunakan GPS yang ada dalam kereta kita. Memang agak kreatif perompak-perompak zaman sekarang ini. Nak tahu lebih lanjut, baca kisah di bawah ini sampai habis.


Satu petang, saya menuju ke kereta untuk meletakkan laptop saya di kerusi hadapan (sebelah pemandu) kereta saya. Semasa saya hendak membuka pintu kereta, saya mendapati ada lubang kecil di bawah handle pintu. 
Ada orang yang telah menembak kereta aku!! 
Kerana panik, saya menelefon seorang kawan yang merupakan pemilik sebuah bengkel kereta dan bertanya, adakah dia pernah menemui kereta yang berlubang seperti di bawah handle pintunya.
“Ya, sudah beberapa kali sejak akhir-akhir ini. Itu bukan lubang bekas peluru, tetapi pencuri yang merosakkan dengan maksud untuk masuk ke dalam kereta awak. Tidak ada alarm, dan tidak ada pecahan kaca”, katanya.
Apa yang menghairankan, tiada barang saya yang hilang. Malah mereka mengunci semula pintu kereta saya. Empat hari kemudian, rumah saya kena rompak. Banyak barang berharga telah hilang dan sekarang baru saya sedar, semasa perompak itu memecah masuk kereta saya, mereka tidak mengambil apa pun semasa itu. Apa yang mereka buat hanya membuka GPS saya, dan mencari “HOME”… [sumber]

Bicara 1malaysianews: Perompak sekarang memang pandai mengambil kesempatan terhadap teknologi yang wujud. Dengan hanya menggunakan GPS yang terdapat dalam kereta, perompak dapat mengenal pasti kediaman rumah kita. Semoga kita semua dijauhkan daripada kecelakaan yang datang dari perbuatan manusia itu sendiri.

HOT POST FORBLOGGER HARINI:



APA KOMEN ANDA?

0 comments:

Scroll to top