Anak dara jual lembu korban laris



Doni memberi arahan kepada gadis penjual lembu.

Depok: Menjelang Aidiladha, memang biasa untuk melihat peniaga dan lembu masing-masing di tepi jalan utama ibu kota Jakarta, Indonesia. Oleh sebab itu, seorang ahli perniagaan, Doni, menggunakan taktik berbeza.


Pemilik syarikat Mal Sapi Qur-ban dekat kampus Universiti Indonesia (UI) di sini, selatan Jakarta, mengupah gadis gaya koboi untuk menjual daging korban.

Gadis terbabit yang muda jelita memakai topi ala koboi, baju kemeja, jeans ketat, but kulit dan setiap seorang membawa iPad berjaya menjual lembu pada harga antara 10 juta rupiah (RM3,180) hingga 167 juta (RM53,112).

“Sudah dua tahun saya guna strategi ini. Saya upah pekerja bilik pameran kereta saya untuk menjual lembu menjelang Aidiladha. Mereka bersetuju melakukannya,” kata Doni.

Lembu terbaik
Dia mempamerkan 500 lembu terbaik sepanjang jalan termasuk dari Bali, Jawa, wilayah Dompu di Nusa Tenggara Barat hinggalah dari Perancis.

Katanya, gadis berkenaan akan menggunakan iPad untuk menunjukkan gambar dan profil lembu kepada pembeli berpotensi dalam bilik menunggu penghawa dingin.

Bayaran boleh dibuat secara kad kredit dan debit, kata Doni yang sudah 20 tahun menjual daging korban.

Layanan baik

Selain gadis muda itu, Doni berkata, dia memastikan lembunya adalah yang terbaik dan diberi layanan baik di ladangnya di Tapos, Depok, Sukabumi dan Cianjur, Jawa Barat.

Dia mengupah 15 pakar veterinar untuk menjaga lembunya dan membelanjakan 500 juta rupiah (RM159,000) membeli vitamin dan vaksin bagi beribu-ribu lembunya.

“Gadis itu hanya satu gimik. Sudah tentu pembeli mahukan lembu terbaik untuk menyambut Aidiladha,” katanya.

Tahun ini, dia merancang untuk menjual 4,000 ekor lembu bernilai 800 bilion rupiah (RM254.431 juta), meningkat daripada 3,200 ekor lembu yang dijualnya tahun lalu.

Ketua Agensi Perikanan, Ladang dan Pertanian Depok, Zalfianus Irwan, berkata 20,000 ekor lembu dan kambing sudah dijual di Depok tahun ini, berbanding 19,000 pada tahun lalu. - Agensi

HOT POST FORBLOGGER HARINI:



APA KOMEN ANDA?

0 comments:

Scroll to top