Dunia seperti biasa

Dunia seperti biasa

Gambar: Pelajar Taiwan ceria beraksi di hadapan piramid selepas ramalan kiamat meleset

Riyadh: Penduduk di seluruh dunia akhirnya maklum bahawa pelbagai spekulasi tarikh 21.12.12 adalah detik kehancuran alam ternyata tidak benar.

Malah, bagi mereka yang percaya kiamat akan berlaku hari ini pula – 22.20.12 – Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) sudah menghantar video ke web YouTube bertajuk Why the World Didn’t End Yesterday bagi menerangkan mengapa ia tidak akan berlaku.

Saintis berkata, khabar angin oleh media sosial dan internet mengenai hari kiamat berpunca daripada salah faham kalendar Maya yang berakhir pada 21 Disember tahun ini.

“Ia hanya menandakan berakhir satu pusingan tahun dan bermula tahun baru, seperti 31 Disember yang seterusnya disusuli dengan 1 Januari,” kata Pegawai Kanan NASA, Don Yeomans.
“Sejak manusia mencatat peredaran masa, sudah ada beribu-ribu ramalan mengenai kiamat. Cuma, kita masih di sini,” katanya lagi.

Cerita di internet menyatakan satu planet besar bernama Niburu atau planet X akan melanggar bumi pada Mei 2003.

Tetapi, apabila ia tidak berlaku, tarikhnya ditukar kepada 21 Disember 2012 yang kebetulan sama dengan kalendar Maya.
Ketua Jabatan Astronomi Bandar Sains dan Teknologi Raja Abdulaziz (KACST), Zaki Abdulrahman Al-Mostafa, berpusat di sini, berkata khabar angin mengenai kiamat jelas ‘tidak berasas dan bertentangan dengan sains dan agama.’

“Tiada apa akan berlaku hari ini dan hari ini serta esok, keadaan sama seperti hari lain pada tahun baru, Insya-Allah,” kata Abdulrahman.

Saintis Arab Saudi itu memberitahu Arab News bahawa ribuan artikel berita mengenai hari kiamat dimuat naik dalam internet mencetuskan kebimbangan bukan hanya di Barat, namun di Asia Barat.

Tidak percaya 

“Sudah tentu 21 Disember akan menjadi malam paling panjang di Hemisfera Utara, namun tiada kejadian astronomi akan menyebabkan dunia musnah,” tambahnya.

Katanya, Kutub Selatan akan condong ke arah matahari dalam mencapai kedudukan paling selatannya di langit dan akan berada secara langsung di atas tropik Capricorn pada 23.44 darjah selatan.

“Ini hari pertama musim sejuk atau musim sejuk solstis (paling jauh ke selatan) di Hemisfera Utara dan hari pertama musim panas atau musim panas solstis di hemisfera selatan,” katanya.

Ia akan diikuti satu bulan penuh pada 28 Disember apabila bulan akan berada bertentangan secara langsung dengan bumi dan akan dipancar penuh oleh matahari. – Info Terkini @ Forblogger.net

Black Hat

Hi Black Hat adalah admistrator dan SEO player di forblogger.net news portal. Black Hat juga adalah salah seorang Reporter dan Writter daripada lainnya. Organisasi kami ditegah menyebelahi mana² organisasi politik dan lainnya, hanya sekadar menyiarkan berita secara neutral dari pelbagai kategori.