pearl-bahaya

AWAS! Bahaya Makan ‘Pearl’ Di Dalam Minuman

Admin dah lame dengar pasal kes ni, tapi tak tau lah nak percaya o tak, tapi baru2 ni admin ade tengok kat berita yang kerajaan menghentikan kemasukkan dan penggunaan benda ini disebabkan penggunaan barang terlarang di dalam pembuatan dia.
Admin ada google cari fakta2 tentang kes ini, Ni yang admin dapat, moga bermanfaat ye.

  1. Memakan pearl didalam buble tea adalah sama dengan memakan plastik kerana Pearl dibuat dari serbuk casava yang membawa kepada kerunan sianida.
  2. Protein Sekoi(Mullet) di tambah didalam ramuan pearl ini untuk menambah kekenyalan dan ketahanan pearl. Protein ini adalah sejenis bedak plastik and again, it is a plastik ok!!! Plastik tidak boleh dihadam oleh badan kita maka ia akan menjadi bahaya didalam tubuh badan kita.
  3. Menurut pakar2, terdapat banyak mineral berbahaya didalam penggunaan pearl ini antaranya plumbum, arsenik dan tembaga.
  4. Pengambilan berlebihan akan memberi pelbagai kesan kepada kesihatan kita seperti kerosakan buah pinggang dan sakit jantung.
  5. Bukan sekadar wujudnya karsinogen biphenyls aspolychlorinated, ada juga bahan lain seperti styrene, acetophenone dan brominated yang mana seharusnya bahan itu tidak ada dalam bahan makanan. Menurut pengkajinya, Manfred Moller bahan tersebut secara perlahan akan mengganggu kekebalan tubuh, gangguan sistem reproduksi, kerosakan sistem saraf dan kekacauan sistem endorkin.
  6. Menghisapnya melalui sedutan yang besar, bebola kenyal itu akan masuk ke saluran pernafasan dan paru-paru. Atas faktor kesihatan, Jerman sudah mula memperingatkan masyarakat untuk menghindari produk itu.

Mohon Share pada rakan2 ye…
PENTING!!! Terdapat banyak syarikat yang telah membuat ujian terhadap pearl mereka dan ada yang lulus…
Adalah lebih elok jika kita melihat kelulusan itu dahulu sebelum kita minum. Admin tak cakap semua syarikat yang mengeluarkan berbahaya, akan tetapi kebanyakkan syarikat kantoi ujian makmal, sebab tu sampai kecoh kat TV…  semua terletak pada tangan sendiri ye.

Admin jus sharing the info that i got!!!…hehehehe…..

Read More

Syafiq-Yahya

LANTANG: Surat Terbuka Syafiq Yahya Kepada Sultan Johor

Kami baru sahaja mendapat kiriman dari rakan kami bernama Syafik Yahya, di dalam surat tersebut beliau telah meluahkan rasa hatinya terhadap pemerintahan Sultan Johor, anak muda ini meluahkan pendapatnya dan diharap semoga luahan dan pendapat ini dapat menjadi panduan dan perkongsian untuk kita bersama.

Teguran Suci Rakyat Marhaen kepada Sultan Johor

Bismillahirrahmannirrahim,

Adapun patik rakyat biasa, tiada harta berjuta ria, cukup dengan sekadar yang ada. Tidak selayaknya menasihati tuanku yang disanjung merata-rata.

Tiadalah berita yang mendukacitakan selain membaca keratan akhbar tentang enam 6 bidang tanah seluas 46.94 hektar pegangan bebas oleh vendor (tuanku) telah dijual kepada pelabur asing pada harga RM 4.5 billion.

Urusniaga tersebut menyaksikan transaksi rekod jualan lebih sekali ganda daripada urusniaga jualan tanah di Danga Bay juga kepada pelabur asing pada Disember tahun lepas iaitu pada RM 860 kaki persegi.

Penarikan pelaburan asing dari China itu bagi membangunkan segmen pasaran hartanah disamping segmen pendidikan, pelancongan dan lain-lain. Hal ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan negeri untuk maju seperti Singapura, begitu menurut laporan akhbar.

Bentuk pelaburan asing secara langsung begini memang mendatangkan pembangunan infrastruktur yang pantas dan rancak. Namun, sejauh manakah rakyat seperti kami mendapat limpahan daripada projek-projek pembangunan ini? Ini antara perkara yang perlu diperhalusi.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar
Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar
Pertama , melihatkan kepada harga tanah sekaki persegi RM860 itu, sudah pastinya unjuran harga premis-premis bangunan akan melonjak kepada sekurang-kurangnya RM1400-1500 kaki persegi.

Andai sebuah kediaman berkeluasan 22″ x 70″ iaitu anggaran biasa kediaman rumah teres setingkat seluas 1540 kaki didarab dengan harga premis RM1400 kaki persegi (sekurang-kurangnya) menjadikan nilai hartanah tersebut sekitar RM2.15 juta.

Bagaimana pula dengan kediaman semi D, banglo, pusat komersial serta premis perniagaan lain yang sudah tentunya jauh lebih mahal. Sudah pastinya harga-harga tersebut jauh dari kemampuan rata-rata rakyat biasa seperti kami.

Akhirnya, akibat ketidakmampuan pemilikan hartanah tersebut pastinya ekuiti tersebut akan jatuh ke tangan pelabur asing akibat didorong oleh kuasa beli yang tinggi, faktor permintaan yang baik serta lokasi yang strategik.

Jika perkara sebegini berterusan, maka tidak hairanlah jika lambat laun generasi warisan kita hanya akan mampu menyanyikan lagu “anak kecil main api” yang antara liriknya ..”nenek moyang kaya raya, tergadai seluruh harta benda” sebagai salah satu subjek kurikulum menaikkan semangat survival di sekolah pada masa akan datang. Pada ketika itu, segalanya sudah terlambat.

Kedua 2, kepesatan pembangunan mestilah sejajar dengan purata pendapatan rakyat dan pembangunan modal insan. Andai ia tidak sejajar, dibimbangi rakyat marhaen akan ibarat merempat di bumi sendiri. Tinggal di sekitar bangunan pencakar langit dan premis-premis mewah.

Namun hakikatnya seperti di drama-drama melayu yang sembang projek berjuta, anak orang kaya tapi hakikatnya tidaklah seperti yang disangka.

Pembangunan modal insan meliputi aspek pendidikan yang baik, ilmu kemahiran termasuklah pengetahuan asas perniagaan dan perdagangan haruslah dibangunkan seiring dengan pembangunan infra. Patik percaya di bawah pentadbiran ke bawah Duli Tuanku, Johor akan membangun sebagai sebuah kerajaan yang maju malah setanding dengan Singapura satu hari nanti insyaa Allah.

Ketiga 3, patik sebagai rakyat lebih gembira Khazanah Nasional mahupun Johor Corp sebagai peneraju dalam kesemua pelaburan hartanah di Iskandar Malaysia. Itu lebih mengembirakan berbanding melihat pelabur asing menguasai dan mendominasi Iskandar Malaysia satu persatu.

Biarlah pembangunan itu sedikit perlahan berbekalkan modal sedia ada juga suntikan dana dari kerajaan negeri dan pusat tapi bukan dengan menjual bidang-bidang tanah secara langsung kepada pelabur asing.

Sebagai rakyat yang menjunjung kasih tuanku, patik gembira andai Johor boleh kembali gah sebagai tempat perdagangan maju dan masyhur seperti yang diceritakan dalam buku sejarah di sekolah suatu ketika dahulu.

Semoga Allah kurniakan kesihatan kepada tuanku untuk terus mentadbir Johor dengan adil, saksama dan penuh hikmah untuk manfaat sekian rakyat jelata. Maafkan patik andai ada kata-kata yang ‘beraja di mata, bersultan di hati’ yang mungkin mengguris.

Patik mungkin tidak dapat menyampaikan surat dari hati ini kepada tuanku tapi sekadar mampu berkongsi di ruangan maya agar ada insan-insan yang boleh panjangkan kepada tuanku. Patik yang menjunjung kasih.

Rakyat Marhaen,
Syafik Yahya

P/S: Tahniah kami ucapkan, kerana kelantangan anda untuk bersuara walaupun hanya di alam maya, tetapi pada hemat kami ramai dikalangan rakyat Malaysia khususnya orang Johor merasai perkara yang sama, cuma takut untuk meluahkan pendapat.

Diharap dengan perkongsian anda ini, dapat membuka mata pihak-pihak tertentu untuk mengambil berat tentang hal ini, biarlah kita berjuang pada hari ini agar generasi akan datang tidak menyalahkan kita, tidak menuding jari atas kesilapan yang telah kita lakukan hari ini.. Pamerkan hak kita sebagai rakyat untuk bersuara dengan cara yang betul dan tidak keterlaluan. 

Read More

LANTANG: Surat Terbuka Syafiq Yahya Kepada Sultan Johor

Kami baru sahaja mendapat kiriman dari rakan kami bernama Syafik Yahya, di dalam surat tersebut beliau telah meluahkan rasa hatinya terhadap pemerintahan Sultan Johor, anak muda ini meluahkan pendapatnya dan diharap semoga luahan dan pendapat ini dapat menjadi panduan dan perkongsian untuk kita bersama.

Teguran Suci Rakyat Marhaen kepada Sultan Johor

Bismillahirrahmannirrahim,

Adapun patik rakyat biasa, tiada harta berjuta ria, cukup dengan sekadar yang ada. Tidak selayaknya menasihati tuanku yang disanjung merata-rata.

Tiadalah berita yang mendukacitakan selain membaca keratan akhbar tentang enam 6 bidang tanah seluas 46.94 hektar pegangan bebas oleh vendor (tuanku) telah dijual kepada pelabur asing pada harga RM 4.5 billion.

Urusniaga tersebut menyaksikan transaksi rekod jualan lebih sekali ganda daripada urusniaga jualan tanah di Danga Bay juga kepada pelabur asing pada Disember tahun lepas iaitu pada RM 860 kaki persegi.

Penarikan pelaburan asing dari China itu bagi membangunkan segmen pasaran hartanah disamping segmen pendidikan, pelancongan dan lain-lain. Hal ini adalah sejajar dengan hasrat kerajaan negeri untuk maju seperti Singapura, begitu menurut laporan akhbar.

Bentuk pelaburan asing secara langsung begini memang mendatangkan pembangunan infrastruktur yang pantas dan rancak. Namun, sejauh manakah rakyat seperti kami mendapat limpahan daripada projek-projek pembangunan ini? Ini antara perkara yang perlu diperhalusi.

Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar
Sultan Ibrahim Ibni Almarhum Sultan Iskandar
Pertama , melihatkan kepada harga tanah sekaki persegi RM860 itu, sudah pastinya unjuran harga premis-premis bangunan akan melonjak kepada sekurang-kurangnya RM1400-1500 kaki persegi.

Andai sebuah kediaman berkeluasan 22″ x 70″ iaitu anggaran biasa kediaman rumah teres setingkat seluas 1540 kaki didarab dengan harga premis RM1400 kaki persegi (sekurang-kurangnya) menjadikan nilai hartanah tersebut sekitar RM2.15 juta.

Bagaimana pula dengan kediaman semi D, banglo, pusat komersial serta premis perniagaan lain yang sudah tentunya jauh lebih mahal. Sudah pastinya harga-harga tersebut jauh dari kemampuan rata-rata rakyat biasa seperti kami.

Akhirnya, akibat ketidakmampuan pemilikan hartanah tersebut pastinya ekuiti tersebut akan jatuh ke tangan pelabur asing akibat didorong oleh kuasa beli yang tinggi, faktor permintaan yang baik serta lokasi yang strategik.

Jika perkara sebegini berterusan, maka tidak hairanlah jika lambat laun generasi warisan kita hanya akan mampu menyanyikan lagu “anak kecil main api” yang antara liriknya ..”nenek moyang kaya raya, tergadai seluruh harta benda” sebagai salah satu subjek kurikulum menaikkan semangat survival di sekolah pada masa akan datang. Pada ketika itu, segalanya sudah terlambat.

Kedua 2, kepesatan pembangunan mestilah sejajar dengan purata pendapatan rakyat dan pembangunan modal insan. Andai ia tidak sejajar, dibimbangi rakyat marhaen akan ibarat merempat di bumi sendiri. Tinggal di sekitar bangunan pencakar langit dan premis-premis mewah.

Namun hakikatnya seperti di drama-drama melayu yang sembang projek berjuta, anak orang kaya tapi hakikatnya tidaklah seperti yang disangka.

Pembangunan modal insan meliputi aspek pendidikan yang baik, ilmu kemahiran termasuklah pengetahuan asas perniagaan dan perdagangan haruslah dibangunkan seiring dengan pembangunan infra. Patik percaya di bawah pentadbiran ke bawah Duli Tuanku, Johor akan membangun sebagai sebuah kerajaan yang maju malah setanding dengan Singapura satu hari nanti insyaa Allah.

Ketiga 3, patik sebagai rakyat lebih gembira Khazanah Nasional mahupun Johor Corp sebagai peneraju dalam kesemua pelaburan hartanah di Iskandar Malaysia. Itu lebih mengembirakan berbanding melihat pelabur asing menguasai dan mendominasi Iskandar Malaysia satu persatu.

Biarlah pembangunan itu sedikit perlahan berbekalkan modal sedia ada juga suntikan dana dari kerajaan negeri dan pusat tapi bukan dengan menjual bidang-bidang tanah secara langsung kepada pelabur asing.

Sebagai rakyat yang menjunjung kasih tuanku, patik gembira andai Johor boleh kembali gah sebagai tempat perdagangan maju dan masyhur seperti yang diceritakan dalam buku sejarah di sekolah suatu ketika dahulu.

Semoga Allah kurniakan kesihatan kepada tuanku untuk terus mentadbir Johor dengan adil, saksama dan penuh hikmah untuk manfaat sekian rakyat jelata. Maafkan patik andai ada kata-kata yang ‘beraja di mata, bersultan di hati’ yang mungkin mengguris.

Patik mungkin tidak dapat menyampaikan surat dari hati ini kepada tuanku tapi sekadar mampu berkongsi di ruangan maya agar ada insan-insan yang boleh panjangkan kepada tuanku. Patik yang menjunjung kasih.

Rakyat Marhaen,
Syafik Yahya

P/S: Tahniah kami ucapkan, kerana kelantangan anda untuk bersuara walaupun hanya di alam maya, tetapi pada hemat kami ramai dikalangan rakyat Malaysia khususnya orang Johor merasai perkara yang sama, cuma takut untuk meluahkan pendapat.

Diharap dengan perkongsian anda ini, dapat membuka mata pihak-pihak tertentu untuk mengambil berat tentang hal ini, biarlah kita berjuang pada hari ini agar generasi akan datang tidak menyalahkan kita, tidak menuding jari atas kesilapan yang telah kita lakukan hari ini.. Pamerkan hak kita sebagai rakyat untuk bersuara dengan cara yang betul dan tidak keterlaluan. 

Read More

Berkahwin Awal Kerana Sudah Diperkosa – Bapa


KULIM: “Saya kahwinkan dia kerana dia telah diperkosa,”

Itu kata ayah kepada remaja perempuan Nor Fazira Saad, 13 yang diceraikan talak tiga oleh suaminya, Mohd Fahmi Mohamed Alias, 20.

Ayah Nor Fazira, Saad Mustafa, 44, berkata demikian kepada akhbar The Star dalam satu laporan eksklusif ekoran kisah penceraian pasangan remaja terbabit yang tersebar luas di media.

Menurut Saad, dia mengizinkan pernikahan anaknya dengan Mohd Fahmi kerana Nor Fazira telah diperkosa oleh Mohd Fahmi dan dua kawan lelakinya empat bulan sebelum perkahwinan itu dilangsungkan.

Saad memberitahu The Star bahawa kes itu telah dilaporkan kepada polis pada 15 Julai 2012, namun dia didatangi ibu bapa Mohd Fahmi selama beberapa hari berturut-turut merayu agar laporan itu ditarik balik kerana tidak mahu Mohd Fahmi disabit kesalahan dan menerima hukuman penjara.

Ekoran rayuan itu, dia sebagai bapa memahami permohonan mereka dan bersetuju untuk menarik balik laporan polis yang dibuat serta menikahkan anaknya dengan Mohd Fahmi yang ketika itu berusia 19 tahun pada 17 November 2012.

Nor Fazira turut memberitahunya pada Oktober 2013 bahawa dia tidak tahan dengan layanan keluarga mertuanya dan memutuskan untuk meminta cerai. Saad turut berkata bahawa keluarga Mohd Fahmi memang tidak menyukai anaknya dari mula perkahwinan dan Nor Fazira juga selalu didera secara fizikal serta tidak diberi makan oleh keluarga mertuanya.

Mohd Fahmi yang ditemui oleh The Star pula menafikan dakwaan Saad dan berkata dia hanya meniduri Nor Fazira setelah mereka sah diijabkabulkan.

Memetik Mohd Fahmi sebagai berkata kepada The Star, dia menceraikan Nor Fazira kerana bekas isterinya itu mempunyai hubungan sulit dengan seorang lelaki dari Kuala Ketil.

Nor Fazira juga ujar Mohd Fahmi, biadab terhadap keluarganya dan tidak pernah memasak serta selalu keluar dari rumah sekiranya tidak puas hati.

Mohd Fahmi turut menafikan dakwaan bahawa Nor Fazira didera dan tidak diberi makan. Tambahnya lagi, keluarga mereka melayan Nor Fazira dengan baik walaupun perlakuan remaja wanita itu teruk.

Sumber: Astro Awani

Read More

pengantin-kahwin-muda

Berkahwin Awal Kerana Sudah Diperkosa – Bapa


KULIM: “Saya kahwinkan dia kerana dia telah diperkosa,”

Itu kata ayah kepada remaja perempuan Nor Fazira Saad, 13 yang diceraikan talak tiga oleh suaminya, Mohd Fahmi Mohamed Alias, 20.

Ayah Nor Fazira, Saad Mustafa, 44, berkata demikian kepada akhbar The Star dalam satu laporan eksklusif ekoran kisah penceraian pasangan remaja terbabit yang tersebar luas di media.

Menurut Saad, dia mengizinkan pernikahan anaknya dengan Mohd Fahmi kerana Nor Fazira telah diperkosa oleh Mohd Fahmi dan dua kawan lelakinya empat bulan sebelum perkahwinan itu dilangsungkan.

Saad memberitahu The Star bahawa kes itu telah dilaporkan kepada polis pada 15 Julai 2012, namun dia didatangi ibu bapa Mohd Fahmi selama beberapa hari berturut-turut merayu agar laporan itu ditarik balik kerana tidak mahu Mohd Fahmi disabit kesalahan dan menerima hukuman penjara.

Ekoran rayuan itu, dia sebagai bapa memahami permohonan mereka dan bersetuju untuk menarik balik laporan polis yang dibuat serta menikahkan anaknya dengan Mohd Fahmi yang ketika itu berusia 19 tahun pada 17 November 2012.

Nor Fazira turut memberitahunya pada Oktober 2013 bahawa dia tidak tahan dengan layanan keluarga mertuanya dan memutuskan untuk meminta cerai. Saad turut berkata bahawa keluarga Mohd Fahmi memang tidak menyukai anaknya dari mula perkahwinan dan Nor Fazira juga selalu didera secara fizikal serta tidak diberi makan oleh keluarga mertuanya.

Mohd Fahmi yang ditemui oleh The Star pula menafikan dakwaan Saad dan berkata dia hanya meniduri Nor Fazira setelah mereka sah diijabkabulkan.

Memetik Mohd Fahmi sebagai berkata kepada The Star, dia menceraikan Nor Fazira kerana bekas isterinya itu mempunyai hubungan sulit dengan seorang lelaki dari Kuala Ketil.

Nor Fazira juga ujar Mohd Fahmi, biadab terhadap keluarganya dan tidak pernah memasak serta selalu keluar dari rumah sekiranya tidak puas hati.

Mohd Fahmi turut menafikan dakwaan bahawa Nor Fazira didera dan tidak diberi makan. Tambahnya lagi, keluarga mereka melayan Nor Fazira dengan baik walaupun perlakuan remaja wanita itu teruk.

Sumber: Astro Awani

Read More

Bekas-Tunang-Wawa-Zainal

Bekas Tunang Wawa Zainal Pecah Rahsia Perhubungan Mereka

Menurut laporan eksklusif dari BPop Berita Harian pada hari ini, Wawa didakwa berkahwin dengan Aeril tanpa memutuskan pertunangannya dengan seorang guru dari Lahad Datu, Sabah bernama Abdul Rashid.

Kami pun sebenarnya tak sangka episod pernikahan rahsia dan melahirkan anak yang menghimpit Wawa Zainal dan Aeril Zafrel belum habis setakat itu. Nampaknya, banyak lagi isu lain yang timbul. Sangat efisien kerja-kerja kewartawanan dari Team Berita Harian. Syabas diucapkan.

Menurut BPop, Wawa Zainal sebenarnya sudah bertunang sebelum bergelar pelakon popular. Wawa didakwa bertunang dengan jejaka yang berasal dari Lahad Datu, Sabah iaitu Abdul Rashid @ Johari Hambali pada Jun, 2010 selepas beberapa bulan menandatangani kontrak sebagai artis MIG Talents. Ketika itu, Wawa Zainal belum terbabit dengan mana-mana projek filem.

Menurut bekas tunang Wawa, dia bertunang dengan Wawa atas desakan keluarga Wawa. Majlis tunang Wawa dan Rashid berlangsung di Lahad Datu yang dibuat antara keluarga sahaja. Sementara mereka berdua berada di KL pada masa itu. Pertunangan mereka hanya diketahui ahli keluarga Wawa dan Abdul Rashid saja. Orang luar tak tahu pasal perkara ini.

Dikatakan kisah pertunangan Wawa dan Abdul Rashid mula tersebar di internet dipercayai disebarkan anggota keluarga mereka apabila cerita Wawa dan Aeril bernikah dan mempunyai anak yang didedahkan di akhbar minggu lalu.

Tunang Wawa Zainal Buka Mulut

Menurut BPop, bekas tunang Wawa Zainal yang kini bergelar guru di sebuah sekolah rendah di Tawau, Sabah itu enggan membuka rahsia peribadinya bersama Wawa.

Beliau tahu berita Wawa dan Aeril berkahwin pada Selasa lalu selepas mendapat tahu tapi beliau tak pedulikan pasal berita itu sehinggalah Wawa Zainal sendiri yang menghubungi Wawa pada pagi Rabu lalu. Ternyata, bekas tunang Wawa sangat terkejut.

“Sebenarnya, tujuan Wawa menghubungi saya kerana mahu meminta saya memberitahu adik perempuan saya supaya berhenti menyebarkan cerita yang pernah berlaku antara kami di internet. Wawa menangis ketika itu. Wawa pernah menumpang di rumah adik saya di Cheras ketika mula menjejak kaki di Kuala Lumpur.”

Pengakuan Wawa, Berkahwin Dengan Aeril Tak Pulang Cincin Tunang

“Saya tanya dia, adakah betul dia dah kahwin dengan Aeril Zafrel dan mempunyai anak? Dia cakap, ya betul. Jadi betullah cerita yang terbongkar itu. Dia cakap mahu saman beberapa pihak yang mendedahkan cerita peribadinya itu. Saya cakap kenapa nak saman jika cerita pernikahan dan mempunyai anak itu adalah perkara betul. Bukan kenyataan fitnah!”
“Jujurnya, saya tersentak dan sebak sebenarnya apabila Wawa mengakui dirinya sudah berkahwin dan mempunyai anak, sedangkan pertunangan kami belum diputuskan. Saya tanya kenapa tidak berterus terang mahu berkahwin, saya tak kisah untuk melepaskannya. Saya sudah agak dari awal lagi, inilah risiko bertunang dengan seorang artis.”
“Tapi Wawa ketika itu terus menangis. Dia tidak mahu saya membocorkan cerita pertunangan kami. Saya tahu Wawa cukup sengsara dengan apa yang dihadapinya. Saya sebolehnya tidak mahu Wawa terseksa, apatah lagi dalam keadaan sekarang. Bagaimanapun, saya tidak mempu menutup mulut orang terutama di kalangan keluarga yang mengetahui kami masih ada ikatan pertunangan. ”
“Saya terkejut bagaimana wartawan boleh menghidu cerita kami, malah boleh menghubungi saya. Soalnya, saya pula terpaksa bersoal jawab dengan wartawan.”

Pernah Tak Suka Aeril

“Saya sebenarnya tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan. Saya sempat bertanya pada Wawa, siapakah lelaki yang dinikahi. Dia beritahu suaminya adalah lelaki yang tidak disukai dulu. Dia adalah pelakon yang berlakon dalam drama Klik bersama saya dulu. Jadi, saya tahulah lelaki yang dimaksudkan adalah Aeril Zafrel.”
“Saya tanya lagi kenapa berkahwin dengan lelaku yang dibenci, dia hanya menangis saja. Bapa Wawa ada menghubungi saya pada Rabu lalu. Dia mohon maaf pada saya. Saya tanya, kenapa tak bagi tau pasal Wawa dah kahwin? Dia sebaliknya mempertikaikan kenapa tidak diberi nafkah bulanan. Menjadi budaya orang di Lahad Datu, lelaki kena memberi nafkah kepada tunangannya setiap bulan.”

Pertunangan Diatur Keluarga

Majlis pertunangan Wawa Zainal & Rashid diatur oleh keluarga, selepas bapa Wawa Zainal mendesak Rashid supaya bertunang dengan Wawa.

“Wawa pula tentunya bimbang apabila Wawa bersama saya di Kuala Lumpur. Sekurang-kurangnya kami ada ikatan pertunangan. Keluarga saya menghantar cincin dan wang hantaran. Tidak perlulah saya beritahu jumlah diberikan. Jadi, pada ketika itu, kami sudah rasmi sebagai tunangan. Bagaimanapun, selepas gambar saya dan Wawa tersiar dalam blog hiburan, kami mula takut.”
“MIG tak membenarkan mana-mana artisnya bercinta dan berumahtangga. Saya ambil keputusan melepaskan Wawa selepas MIG menyediakan rumah untuknya sebagai tempat berteduh. Saya lihat Wawa ketika itu solat lima waktu tak pernah tinggal. Saya tak mahu kehadiran saya sebagai tunangan Wawa diketahui orang sebab saya fikir Wawa baru saja nak menapak sebagai pelakon.”
“Sebelum ini, jika orang bertanya kepada saya, Wawa akan mengatakan kami ada tali persaudaraan. Malah, berita kami bersaudara pernah disiarkan dalam beberapa blog hiburan bersama gambar kami. Tapi, hakikat yang sebenarnya, Wawa adalah tuanng saya.”
“Saya pulang ke Lahad Datu pada pertengahan 2012, sebelum mendapat kerja mengajar di sebuah sekolah rendah di Tawau sehingga hari ini.”

Rashid juga mengakui dia sekarang masih bujang sehingga sekarang.

Kami rasalah kan, berita Wawa Zainal berkahwin dengan Aeril Zafrel ketika bergelar tunangan orang ni akan menjadi topik hangat di pagi Ahad ini.

Maka benarlah gossip yang mengatakan Wawa Zainal dah bertunang yang disiarkan pada beberapa tahun lepas? Tapi Wawa tak nak mengaku dan kata, lelaki tu adalah saudaranya. Apa komen anda tentang perkara ini?

Read More

Bekas Tunang Wawa Zainal Pecah Rahsia Perhubungan Mereka

Menurut laporan eksklusif dari BPop Berita Harian pada hari ini, Wawa didakwa berkahwin dengan Aeril tanpa memutuskan pertunangannya dengan seorang guru dari Lahad Datu, Sabah bernama Abdul Rashid.

Kami pun sebenarnya tak sangka episod pernikahan rahsia dan melahirkan anak yang menghimpit Wawa Zainal dan Aeril Zafrel belum habis setakat itu. Nampaknya, banyak lagi isu lain yang timbul. Sangat efisien kerja-kerja kewartawanan dari Team Berita Harian. Syabas diucapkan.

Menurut BPop, Wawa Zainal sebenarnya sudah bertunang sebelum bergelar pelakon popular. Wawa didakwa bertunang dengan jejaka yang berasal dari Lahad Datu, Sabah iaitu Abdul Rashid @ Johari Hambali pada Jun, 2010 selepas beberapa bulan menandatangani kontrak sebagai artis MIG Talents. Ketika itu, Wawa Zainal belum terbabit dengan mana-mana projek filem.

Menurut bekas tunang Wawa, dia bertunang dengan Wawa atas desakan keluarga Wawa. Majlis tunang Wawa dan Rashid berlangsung di Lahad Datu yang dibuat antara keluarga sahaja. Sementara mereka berdua berada di KL pada masa itu. Pertunangan mereka hanya diketahui ahli keluarga Wawa dan Abdul Rashid saja. Orang luar tak tahu pasal perkara ini.

Dikatakan kisah pertunangan Wawa dan Abdul Rashid mula tersebar di internet dipercayai disebarkan anggota keluarga mereka apabila cerita Wawa dan Aeril bernikah dan mempunyai anak yang didedahkan di akhbar minggu lalu.

Tunang Wawa Zainal Buka Mulut

Menurut BPop, bekas tunang Wawa Zainal yang kini bergelar guru di sebuah sekolah rendah di Tawau, Sabah itu enggan membuka rahsia peribadinya bersama Wawa.

Beliau tahu berita Wawa dan Aeril berkahwin pada Selasa lalu selepas mendapat tahu tapi beliau tak pedulikan pasal berita itu sehinggalah Wawa Zainal sendiri yang menghubungi Wawa pada pagi Rabu lalu. Ternyata, bekas tunang Wawa sangat terkejut.

“Sebenarnya, tujuan Wawa menghubungi saya kerana mahu meminta saya memberitahu adik perempuan saya supaya berhenti menyebarkan cerita yang pernah berlaku antara kami di internet. Wawa menangis ketika itu. Wawa pernah menumpang di rumah adik saya di Cheras ketika mula menjejak kaki di Kuala Lumpur.”

Pengakuan Wawa, Berkahwin Dengan Aeril Tak Pulang Cincin Tunang

“Saya tanya dia, adakah betul dia dah kahwin dengan Aeril Zafrel dan mempunyai anak? Dia cakap, ya betul. Jadi betullah cerita yang terbongkar itu. Dia cakap mahu saman beberapa pihak yang mendedahkan cerita peribadinya itu. Saya cakap kenapa nak saman jika cerita pernikahan dan mempunyai anak itu adalah perkara betul. Bukan kenyataan fitnah!”
“Jujurnya, saya tersentak dan sebak sebenarnya apabila Wawa mengakui dirinya sudah berkahwin dan mempunyai anak, sedangkan pertunangan kami belum diputuskan. Saya tanya kenapa tidak berterus terang mahu berkahwin, saya tak kisah untuk melepaskannya. Saya sudah agak dari awal lagi, inilah risiko bertunang dengan seorang artis.”
“Tapi Wawa ketika itu terus menangis. Dia tidak mahu saya membocorkan cerita pertunangan kami. Saya tahu Wawa cukup sengsara dengan apa yang dihadapinya. Saya sebolehnya tidak mahu Wawa terseksa, apatah lagi dalam keadaan sekarang. Bagaimanapun, saya tidak mempu menutup mulut orang terutama di kalangan keluarga yang mengetahui kami masih ada ikatan pertunangan. ”
“Saya terkejut bagaimana wartawan boleh menghidu cerita kami, malah boleh menghubungi saya. Soalnya, saya pula terpaksa bersoal jawab dengan wartawan.”

Pernah Tak Suka Aeril

“Saya sebenarnya tidak mahu mengeruhkan lagi keadaan. Saya sempat bertanya pada Wawa, siapakah lelaki yang dinikahi. Dia beritahu suaminya adalah lelaki yang tidak disukai dulu. Dia adalah pelakon yang berlakon dalam drama Klik bersama saya dulu. Jadi, saya tahulah lelaki yang dimaksudkan adalah Aeril Zafrel.”
“Saya tanya lagi kenapa berkahwin dengan lelaku yang dibenci, dia hanya menangis saja. Bapa Wawa ada menghubungi saya pada Rabu lalu. Dia mohon maaf pada saya. Saya tanya, kenapa tak bagi tau pasal Wawa dah kahwin? Dia sebaliknya mempertikaikan kenapa tidak diberi nafkah bulanan. Menjadi budaya orang di Lahad Datu, lelaki kena memberi nafkah kepada tunangannya setiap bulan.”

Pertunangan Diatur Keluarga

Majlis pertunangan Wawa Zainal & Rashid diatur oleh keluarga, selepas bapa Wawa Zainal mendesak Rashid supaya bertunang dengan Wawa.

“Wawa pula tentunya bimbang apabila Wawa bersama saya di Kuala Lumpur. Sekurang-kurangnya kami ada ikatan pertunangan. Keluarga saya menghantar cincin dan wang hantaran. Tidak perlulah saya beritahu jumlah diberikan. Jadi, pada ketika itu, kami sudah rasmi sebagai tunangan. Bagaimanapun, selepas gambar saya dan Wawa tersiar dalam blog hiburan, kami mula takut.”
“MIG tak membenarkan mana-mana artisnya bercinta dan berumahtangga. Saya ambil keputusan melepaskan Wawa selepas MIG menyediakan rumah untuknya sebagai tempat berteduh. Saya lihat Wawa ketika itu solat lima waktu tak pernah tinggal. Saya tak mahu kehadiran saya sebagai tunangan Wawa diketahui orang sebab saya fikir Wawa baru saja nak menapak sebagai pelakon.”
“Sebelum ini, jika orang bertanya kepada saya, Wawa akan mengatakan kami ada tali persaudaraan. Malah, berita kami bersaudara pernah disiarkan dalam beberapa blog hiburan bersama gambar kami. Tapi, hakikat yang sebenarnya, Wawa adalah tuanng saya.”
“Saya pulang ke Lahad Datu pada pertengahan 2012, sebelum mendapat kerja mengajar di sebuah sekolah rendah di Tawau sehingga hari ini.”

Rashid juga mengakui dia sekarang masih bujang sehingga sekarang.

Kami rasalah kan, berita Wawa Zainal berkahwin dengan Aeril Zafrel ketika bergelar tunangan orang ni akan menjadi topik hangat di pagi Ahad ini.

Maka benarlah gossip yang mengatakan Wawa Zainal dah bertunang yang disiarkan pada beberapa tahun lepas? Tapi Wawa tak nak mengaku dan kata, lelaki tu adalah saudaranya. Apa komen anda tentang perkara ini?

Read More

Izara Aishah: Ibu Kini Merajuk Kerana Saya Terlalu Kuat Bekerja

Screenshot_2

Tulisan Izara Aishah melalui Twitter beliau semalam yang menyertakan keratan akhbar laporan mengatakan dirinya kini sudah sombong & jual mahal dengan media.

Dalam laporan media , Izara Aishah kini dikatakan telah pandai menolak permintaan sesi fotografi lebih lebih lagi jika ia hanya di’adakan di dalam studio & juga menetapkan jenama solekan.

Selain itu, Izara Aishah berkata beliau terlalu sibuk dengan jadual penggambaran dan kerja sehingga tiada masa untuk menghadiri majlis hiburan apatah lagi fotografi.

“Ramai yang cakap saya sekarang dah sombong. Saya juga akui, banyak sesi fotografi saya tolak. Saya minta maaf. Memang tak ada masa. Masa saya hanya di lokasi. Balik dah lewat malam”katanya

“Luang masa dengan keluarga pun saya tak sempat. Saya tak sombong tapi sibuk. Saya sedih dan frust bila orang cakap saya sombong”katanya lagi

Selain itu, nampaknya bukan sekadar media & peminat terasa hati dengan kesibukan Izara Aishah tetapi ibunya sendiri turut merasakan yang anak gadisnya itu terlalu kuat bekerja.

“Sekarang ni, sebenarnya saya tengah tak bercakap dengan mama. Mama merajuk dengan saya. Dia kecil hati sebab saya asyik kerja, kerja. Sampaikan saya balik rumah, memang tak berjumpa dengan mama dan adik saya. Iyalah, bila saya balik mereka dah tidur. Bila saya nak keluar ke lokasi, mereka tiada di rumah”katanya

“Sekarang ni saya tengah cari masa sesuai untuk bercuti sekejap dan luangkan masa dengan famili, mungkin nak bawa mereka pergi bercuti nanti,” jelas Izara Aishah . -Info Artis@forblogger.net

Read More

(Gambar) Ayu Raudhah Semakin Cantik Menawan Selepas Bergelar Ibu

ayuraudah-2

Pelakon yang memiliki kejelitahan , Ayu Raudhah baru sahaja selamat melahirkan bayi lelakinya pada 29 Mac yang lalu hasil perkongsian hidup dengan Zaquan Adha. Ayu yang kebetulannya bersalin pada hari yang sama pelakon Irma Hasmie yang turut melahirkan anak lelaki. Jika dikira dari tarikh kelahiran bayi yang beri nama Aisy itu, Ayu telah pun tamat tempoh berpantang selama 40hari.

Disamping itu, Ayu mula dilihat menghadiri majlis bersama keluarga yang turut dihadiri kakaknya Rozita Che Wan. Dengan status seorang ibu, Ayu kelihatan semakin cantik dan menawan disamping anak lelaki tunggalnya itu. Walaupun badannya sedikit berisi namun kejelitaan Ayu sememangnya tidak boleh disangkal lagi. Jom kita layan gambar-gambar terbaru Ayu Raudhah. -Info Artis@forblogger.net

Read More

Fizo Omar Putus Cinta, Sempat Berkasih Selama Dua Bulan

Screenshot_1

Awal Februari, para peminat pelakon ini di’kejutkan dengan berita yang mengatakan Fizo Omar sudah bertemu kekasih baru & hadir bersama buat pertama kali di resepsi perkahwinan Liyana Jasmay.

BACA: Fizo Omar Tidak Lagi Sendiri, Hadir Bersama Kekasih Baru

Selain itu, perkhabaran terbaru seperti kurang enak untuk kita baca, GUA melaporkan yang Fizo Omar kini sudah putus cinta selepas hanya sempat berkasih selama dua bulan dengan gadis bernama Haas.

“Ya, benar saya sudah putus cinta. Kami sudah putus sejak dua bulan lepas & hanya sempat bercinta selama dua bulan sahaja,” jelas Fizo  yang dilaporkan keberatan untuk mengulas perkara ini.

Disamping itu,Fizo Omar juga enggan kongsi secara terperinci tentang punca perpisahan beliau dengan gadis tersebut kerana tidak mahu menyakitkan dan memalukan sesiapa dengan memanjangkan cerita.

“Apa yang boleh saya katakan, mungkin tidak ada keserasian antara kami atau mungkin masing masing susah untuk memberikan komitmen dengan perhubungan ini. Pendek cerita, memang tak ada jodoh antara kami”katanya. -Info Artis@forblogger.net

Read More

Tiz Zaqyah ‘tayang’ teman lelaki

Tiz Zaqyah 'tayang' teman lelaki“Saya kini lebih tenang dan bahagia, bukan saya sengaja hendak menayang teman lelaki, tetapi adalah lebih baik begini daripada menyorokkannya,” kata Tiz Zaqyah, 24, ketika bercerita mengenai keterbukaannya untuk memaparkan gambar bersama ‘buah hati’ di laman sosial Instagram miliknya.

Bagaimanapun, pelakon Cinta Jangan Pergi ini menegaskan bahawa dia tidak pernah berniat menunjuk-nunjuk teman lelakinya kepada sesiapa pun.

“Saya rasa apa yang dilakukan adalah perkara normal seperti pasangan bercinta yang lain. Lagipun, bila saya tidak berahsia tentang perkara ini, saya rasa semuanya ‘okey’ jer” mengulas pertanyaan pihak media.

“Bila orang dah tau, ia memudahkan perjalanan cinta saya, malah peminat juga menyokong dan faham dengan tindakan saya. Ramai yang bagi respons positif bila saya kongsi gambar kami bersama di Instagram,” katanya ada juga yang kurang suka mengenai perkara tersebut.

Jelas Tiz, dia sebenarnya tidak pernah menganggap segala yang dilakukannya atas dasar seorang selebriti.

“Adakalanya saya lupa bahawa saya mempunyai peminat, dan apabila gambar dimuat turun, saya tidak fikir tentang perkara lain. Bagi saya masing-masing punya cara yang  tersendiri,” katanya yang menjalin hubungan cinta bersama pemilik nama Daniel Haziq ini.

Serik berahsia

Berbicara lanjut mengenai cinta barunya tersebut, akui aktres yang mempunyai senyuman cantik ini, dia sebenarnya serik apabila terlalu berahsia dan sukar untuk berkongsi tentang percintaannya yang lalu.

“Apa yang berlaku dahulu adalah pengalaman dan saya mengaku memang saya tidak gemar untuk berkongsi cerita peribadi sebelum ini, namun saya sedar jika saya jujur dan berterus-terang begini, lebih kurang tekanan yang saya alami.

“Lagipun, tiadalah yang sibuk ingin bertanya tentang itu dan ini, sebaliknya, kini mereka lebih gemar mengambil tahu akan perjalanan karier saya pula,” katanya lagi.

Ditanya bagaimana reaksi Daniel mengenai perkara ini, ujar Tiz, kekasihnya agak kekok apabila gambar mereka dipaparkan melalui Instagram.

“Apapun, dia okey dan dapat menerimanya secara terbuka. Dan pada saya kita mempunyai pilihan, sama ada kita takut dihakimi atau takut jujur. Jadi baik terus terang je,” katanya tiada lagi yang hendak mengorek tentang kisah cintanya kini.

Dapat restu keluarga

Hampir 11 tahun berkawan dan tiga bulan menyulam cinta. Tiz akui bahawa dia gembira kerana keluarga Daniel dapat menerimanya dengan baik.

Kata Tiz, dia dan Daniel juga sudah berjumpa dengan keluarga masing-masing.

“Kami hanya sekadar berjumpa untuk berkenalan lebih rapat sahaja, tiada sebarang persoalan mengenai kahwin wujud dalam pertemuan ini,

“Rasanya jauh lagi ingin berbincang hal kahwin, tapi kalau ada jodoh memang saya nak kahwin dengan dia, doakan yang terbaik untuk kami,” katanya lagi sambil memberitahu bahawa mereka dahulu berada disekolah yang sama.
Berkongsi sikap kekasihnya pula, ujar Tiz, dia terpikat dengan Daniel oleh personalitinya yang sederhana.

“Dia seorang yang sangat pandai mengambil hati saya, selain itu dia sering mengalah dan sentiasa memahami akan diri saya.

“Lagipun, sikap kelakarnya membuatkan saya yang seperti ‘api’ ini mudah untuk dikawal, sebab itulah saya selalu menyamakan saya dengan ‘api’ dan dia pula ‘air’,” katanya ditemui sebagai duta kempen kesedaran kanser serviks May Cares For You.

Kempen kesedaran kanser

Tidak tertumpu kepada cerita cinta sahaja, duta May ini sempat berkongsi pengalaman mengenai kempen kesedaran kanser serviks yang diikuti olehnya.

Jelas Tiz, ketika mula-mula ditanya mengenai kanser serviks, beliau hanya mengetahui 30 peratus sahaja.

“Saya fikir saya masih muda dan mengikut sejarah keluarga pula, tiada seorang pun yang menghidap penyakit ini, sebab itulah kesedaran mengenainya adalah sangat kurang, sedangkan penyakit ini pembunuh nombor dua rakyat Malaysia dan statistik menunjukkan wanita Asia paling ramai menghidapi penyakit tersebut,” katanya mendapat pelbagai pengetahuan mengenai penyakit ini sejak terlibat dengan kempen tersebut.

Tambahnya, dia kini semakin berjaga-jaga lebih-lebih lagi mendapat tahu bahawa kanak-kanak seawal usia 9 tahun turut dijangkiti penyakit ini.

“Takut juga bila mendengarnya, jadi saya mengambil langkah awal untuk lebih mengambil berat tentang kanser serviks kini,” katanya mengikuti kempen tersebut yang dijalankan di lima universiti termasuklah Asia Metropolitan, Universiti Teknologi Mara (UITM), Universiti Malaya (UM) dan juga Universiti Putra Malaysia (UPM).

Bercerita mengenai peranannya pula, ujar Tiz, selaku jurucakap, dia juga sempat berkempen bersama dan mengajak pelajar universiti agar jangan malu untuk menjalani pemeriksaan lanjut kanser serviks.

“Tidak semestinya bagi yang sudah berumah tangga, malah remaja dan wanita juga harus peka mengenai penyakit ini,” katanya gembira berpeluang bertemu ramai pelajar sewaktu menjalani kempen ini.

Ambil Suntikan HPV Virus

Sementara itu, sewaktu berada di kempen May Cares For You, Tiz juga turut disuntik dengan vaksin HPV Virus bagi mencegah penyakit ini buat kali pertama.

Akui teruja dengan suntikkan yang diterima, jelas Tiz, pada awalnya dia agak takut ketika menerima suntikan tersebut.

“Perasaan saya memang macam-macam, menggigil juga sebenarnya, lagipun masa nampak jarum tu memang tak boleh nak kawal perasaan takut yang datang.

“Pun begitu, selepas disuntik, rasa sakit tu takde pun, walaupun doktor mengatakan tangan akan kebas, tapi saya rasa okey je,” katanya sambil menyeru wanita agar segara mengambil suntikan vaksin tersebut. -Info Artis@forblogger.net

Read More

11 Ribu Tonton Lagu Keroz Nazri Di Youtube

11 Ribu Tonton Lagu Keroz Nazri Di Youtube

Keroz Nazri

PETALING JAYA: Penyanyi dan komposer baru Keroz nazri gembira apabila klip video lagu terbaharunya iaitu Sedia Bercinta Lagi telah berjaya mendapat sebanyak 11 ribu tontonan di laman  Youtube.

Keroz atau nama sebenarnya, Khairul Nizam Nazri, 28, berkata, sehingga kini klip video tersebut masih lagi menerima tontonan daripada penonton dan dia tidak sangka jumlah itu meningkat dengan mendadak selepas dua minggu ia dimuat naik di laman tersebut.

“Klip video lagu Sedia Bercinta Lagi sudah pun dimuat naik di Youtube sejak 1 Mei lalu, tidak sangka pula ia mendapat respons yang baik.

“Ini merupakan perkembangan yang sangat bagus bagi sebuah lagu baharu yang dibawakan oleh penyanyi baharu seperti saya apabila mendapat tontonan yang tinggi dalam tempoh dua minggu sahaja, Alhamdulillah,” katanya.

Sedia Bercinta Lagi merupakan ciptaan Keroz manakala liriknya oleh Eenaz Mokhtar yang mendapat sentuhan daripada  Firdaus iaitu segi susunan muziknya

11 Ribu Tonton Lagu Keroz Nazri Di Youtube

Klip video Sedia Bercinta Lagi boleh di tonton di Youtube.

Lagu tersebut pernah memenangi Anugerah Lagu Terbaik Cipta Express MACP 2012 di mana ia telah dihasilkan ketika Keroz menghadiri acara Cipta Ekspres anjuran Badan Perlindungan Hak cipta Muzik (MACP) pada tahun 2012.

Klip videonya pula diarahkan oleh PhuturePhlow Film di mana penggambarannya telah berlangsung pada Mac yang  lalu di Pulau Pinang.

“Saya berharap, lagu ini akan menjadi kesukaaan ramai dan pada masa sama ia sebagai langkah baharu dalam mencipta nama sebagai seorang penyanyi,” ujarnya.

Dalam perkembangan lain, Keroz memberitahu, selain menumpukan perhatian terhadap  kerjaya seninya, dia juga kini sibuk menguruskan perniagaannya bersama rakan kongsinya  menerusi syarikat Dangerous Events.

Walaupun masih baru dalam bidang perniagaan namun dia optimis syarikat pengurusan acara itu dapat berkembang dengan baik berserta visi dan perancangan yang kemas. -Info Terkini@forblogger.net

Read More

SPR selar Anwar sebagai ‘Raja Fitnah’

SPR selar Anwar sebagai 'Raja Fitnah'

Kuala Lumpur: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menyelar Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Raja Fitnah apabila mendakwa bahawa 500,000 undi awal anggota pasukan keselamatan dimanipulasi pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kerana jumlah sebenar pengundi berdaftar untuk kategori tersebut hanya kira-kira 230,000.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar, berkata Anwar melakukan pembohongan besar semata-mata untuk mengejar cita-cita peribadi bersama perasaan dendam, sehingga berterusan menjadikan suruhanjaya tersebut sebagai kambing hitam.

Beliau menegaskan, jumlah sebenar dalam daftar pemilih yang sah untuk proses pengundian awal pada 30 April lalu adalah sebanyak 230,000 membabitkan anggota pasukan keselamatan dan pasangan masing-masing.

 SPR tiada masalah atau takut dan tidak tertekan langsung kerana kita bekerja berdasarkan undang-undang. Kita percaya kepada keluhuran Perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. SPR mempunyai semua rekod dan kertas undi yang sah.

Dakwaan tak masuk akal

Macam mana dia (Anwar) tahu kononnya sehingga 95 peratus anggota tentera dan polis nak pergi untuk mengundi dia… tidak masuk akal, adakah dia fikir anggota tentera dan polis tidak mempunyai perasaan langsung dengan pelbagai isu berbangkit?

Dia adalah raja fitnah. Biarlah undang-undang yang menangani segala kerenah Anwar ini. Orang yang banyak memfitnah dan melakukan pembohongan ini, insya-Allah Tuhan akan tunjukkan juga, katanya kepada pihak media semalam.

Anwar pada ceramah di Padang Kota, Georgetown, malam kelmarin, dilaporkan mendakwa bahawa 500,000 undi awal anggota pasukan keselamatan dimanipulasi pada PRU-13 untuk memberi kemenangan besar kepada Barisan Nasional (BN) dengan menuduh SPR terbabit dalam penipuan tersebut.

Anwar antara lain menyatakan: Di kerusi Parlimen Permatang Pauh, saya mendapat tahu sebanyak 95 peratus anggota keselamatan yang akan mengundi awal menyatakan akan sokongan kepada PKR tetapi apabila tiba hari pengiraan undi, saya hanya mendapat lima peratus saja undi mereka.

Wan Ahmad berkata, keputusan PRU-13 sudah mendapat pengiktirafan banyak pihak, malah diterima oleh kerajaan negeri dikuasai pembangkang, kecuali berterusan dibantah oleh Anwar dan segelintir konconya.

SPR tak berdiam diri

SPR selar Anwar sebagai 'Raja Fitnah'

Sambil mengulangi bahawa pihak tidak berpuas hati dengan keputusan PRU-13 boleh mengemukakan petisyen melalui mahkamah selepas pewartaan dijangka pada akhir bulan ini. Katanya, SPR menyerahkan sepenuhnya kepada kebijaksanaan pihak polis untuk memastikan keselamatan negara dan ketenteraman awam ekoran tindakan Anwar yang mengadakan perhimpunan bantahan di merata tempat.

Ditanya mengenai kemungkinan SPR membuat laporan polis serta mengemukakan saman terhadap Anwar atas segala pembohongan dan fitnah dilemparkan tersebut, beliau berkata:

SPR tidak akan berdiam diri tetapi kita mesti membuat perancangan rapi mengikut kedaulatan undang-undang. Pejabat penasihat undang-undang SPR sedang meneliti, mengkaji, mengumpul bukti dan memberi nasihat kepada SPR mengenai langkah yang terbaik untuk menangani dakyah pembohongan Anwar. -Info Politik@forblogger.net

Read More